Sluiten

Verkoelen Keuken en Interieurbouw

‘Keuken is voor een groot deel emotie

‘Keuken is voor een groot deel emotie

Bij Verkoelen Keuken en Interieurbouw in Heythuysen vormen oprichters Jan en Marla Verkoelen samen met hun zonen Jelle en Jitse een hecht familiebedrijf. Aan de horizon staat de generatiewissel er aan te komen, en in de voorbereiding op de echte overname zijn Jelle (25) en Jitse (22) zich inmiddels al warm aan het draaien. Navenant sprak in de fraaie showroom met Marla en Jitse.
TEKST: JOS CAUBO | BEELD: RAOUL LIMPENS

Toen in 1997 Jan Verkoelen als ZZP-er begon met een kleinschalig montagebedrijf in Baexem had hij geen idee dat zijn bedrijf bijna dertig jaar later een regionale speler in keuken- en interieurbouw zou zijn, in een gloednieuw pand mét showroom in Heythuysen. “Dat 30-jarig bestaan is over twee jaar, en is voor ons een mooi moment om het stokje dan volledig aan de jongens over te dragen,” zegt Marla.

Waar veel keukenzaken het plaatsen van de keuken bij een klant uitbesteden aan derden, wordt dit bij Verkoelen in eigen hand gehouden. Jitse: “Die klant wordt door ons ook deels ontzorgd, omdat wij indien gewenst voor hem ook de afspraken kunnen maken met bijvoorbeeld stukadoor en installateur. Dat zijn vakmensen die dezelfde opvatting als wijzelf hebben over het nakomen van afspraken. De interne taakverdeling tussen Jelle en mij hebben we goed vastgelegd. Jelle doet en coördineert alles rondom de montage, van aanvang tot de oplevering, begeleidt leerlingen en ik doe de administratie, inmeten, tekenen en klantafspraken. Vooral dat laatste vinden we allemaal enorm belangrijk, want de laagdrempelige en huiselijke sfeer van ons bedrijf zorgt ervoor dat klanten hier graag komen en ook gemakkelijk naar binnen stappen. Dan moet je natuurlijk vervolgens wel zorgen dat je de afspraken die je maakt altijd nakomt.”

Marla vult aan: “We denken dat we ons met die laagdrempeligheid goed onderscheiden van andere aanbieders in deze sector, want er is best wel wat concurrentie. De uitstraling van ons bedrijf spreekt ook het midden en hoger segment aan.” De overstap naar het nieuwe pand op de huidige locatie past volgens Marla en Jitse daar ook perfect bij. ‘’We hebben hier een unieke kans gekregen om dit pand te betrekken, nadrukkelijk met de toekomstgerichte ambitie om binnen afzienbare tijd verder te groeien op deze locatie.’’

KLANTCONTACT
Hoe ziet bij Verkoelen het totale traject van eerste klantcontact naar levering van een keuken eruit? “Mensen bellen meestal om een eerste afspraak te maken en hebben vaak aan de telefoon al wat eerste vragen. We merken overigens dat de meeste mensen door mond-tot-mond reclame bij ons terechtkomen. Belangrijk is of het om een nieuwbouwproject gaat of om een verbouwing. In het eerste geval nodigen we mensen graag uit om naar de showroom te komen, maar bij een verbouwing werkt het handiger als wij bij de mensen thuis gaan kijken,” legt Marla uit. Jitse vervolgt: “Hier in de showroom is het ijs altijd snel gebroken. Soms moeten ze even wennen aan mijn jonge uitstraling, maar zodra ze merken dat ik echt weet waar ik het over heb, vinden ze dat jeugdige vaak wel leuk. Meestal teken ik dan gewoon met pen en papier een eerste schets uit, zodat mensen de situatie op schaal goed in beeld hebben. Dat leidt vervolgens tot een echt 3D-ontwerp, compleet met kleuren en materiaalkeuze.

We hebben geen grote showroom, maar die is wel zo ingedeeld en ingericht dat we nagenoeg alles kunnen laten zien. We werken uitsluitend met twee gerenommeerde Duitse keukenleveranciers, en merken vaak dat klanten helemaal niet zo merkgevoelig zijn. Ze willen gewoon iets moois, en dan merk je dat bij het kopen van een keuken toch een groot deel emotie om de hoek komt kijken. Als uiteindelijk een uitgewerkte offerte de deur uit gaat, is die voor de mogelijke koper nog steeds geheel vrijblijvend. En dat blijft het tot een klant met ons voorstel akkoord gaat. We zijn er best trots op dat 80-90% van de mensen ervoor kiest om door te gaan. We krijgen nagenoeg geen shoppers.”

Wat zijn momenteel de belangrijkste trends in de keukenwereld? “Zwart begint steeds meer te verdwijnen en we zien een grote toename van organische vormen en warme tinten, waaronder veel koperkleurige accenten. Belangrijke ontwikkeling is dat de keuken meer en meer geïntegreerd wordt in de totale leefruimte en bijna geen aparte ruimte meer is,” zegt Marla.

ERVARING
Hoewel het proces naar de bedrijfsovername door Jitse en Jelle volop loopt, willen de broers de ervaring van vader Jan bij het hele technische aspect nog niet missen. “Hij doet dit werk al 45 jaar en heeft werkelijk voor elk mogelijk probleem een oplossing. Dat is natuurlijk erg fijn om op terug te kunnen vallen. De fijne kneepjes draagt hij zo spelenderwijs aan Jelle over,” aldus Jitse. De klantenkring van Verkoelen Keuken en Interieurbouw komt vooral uit de directe omgeving van Heythuysen, maar met grote regelmaat weten ook mensen uit bijvoorbeeld Sittard en Venlo het bedrijf te vinden. Met het thema duurzaamheid zijn de meeste klanten nog niet heel erg bezig als het om de keuken gaat. Bij apparatuur ligt dat anders, daar wordt wel bewust gekozen voor energiezuinige opties. Fabrikanten letten bij materiaalkeuze, zoals bijvoorbeeld bij kunststof bladen wel op duurzame alternatieven.

Laatste vraag: Waar staat Verkoelen Keuken en Interieurbouw over vijf jaar? Jitse: “Mijn broer en ik willen het huiselijke en laagdrempelige absoluut vasthouden, maar we willen de komende jaren wél fors uitbreiden.” 

Keuken en interieurbouw Verkoelen
Belenbroeklaan 63A Heythuysen
www.keukeneninterieurbouwverkoelen.nl

Misschien vind je dit ook interessant

Fruitige bubbels

Fruitige bubbels

Voor Kirsten Abels, enthousiast wijnmaakster en gedreven directeur van Domein Holset BruisendWijnHuis is een feestmaaltijd pas volmaakt als ze een van haar eigen mousserende wijnen mag serveren aan haar gasten.

Lees meer
De zoete wereld van Ginger

De zoete wereld van Ginger

Laat je verleiden door Ginnies zoete zonden

Lees meer
Wie is de BOB?

Wie is de BOB?

Column Cees van Casteren Master of Wine, Vinoloog van het Jaar en auteur van diverse wijnboeken

Lees meer
Wij helpen u graag verder
Velden met een * zijn verplicht