Sluiten

Alfa Brouwerij

Uniek: vierde én vijfde generatie in de brouwerij

Uniek: vierde én vijfde generatie in de brouwerij

De grote droom van Harry Meens komt uit: de brouwerij overdragen aan zijn kinderen. Michelle, Martijn en Charlotte - samen de vijfde generatie – nemen stilaan de touwtjes over van de vierde generatie. Het is voor het eerst dat beide generaties samen aan de slag zijn in de Alfa Brouwerij. Dat is niet alleen uniek omdat het volledige kroost nu in de brouwerij werkt – drie op drie, zoals Harry trots stelt - maar vooral omdat ze alle drie hun eigen kracht aan de brouwerij toevoegen. “Gelukkig wel in aparte gebouwen. Dat hebben we wel nodig”, stelt de familie Meens lachend. Aan familiepassie geen gebrek.
TEKST: CHRIS GIJZEN / FOTOGRAFIE: RAOUL LIMPENS

Op dit moment doe ik alles wat de kinderen nog niet doen”, concludeert Harry Meens (69). “Maar dat wordt steeds minder. Uiteindelijk zal ik terug gaan treden.” Lastig zal dat niet zijn als hij naar de grote gedrevenheid van Charlotte, Martijn en Michelle kijkt. Het is duidelijk dat ze allemaal een stukje familiewaarde overnemen. Trots op de familie, trots op hun product “en ook nog echte bierdrinkers”. Dat maakt het voor Harry in ieder geval een stuk makkelijker om het stokje door te gaan geven. “Ik ben nu negenenzestig; het wordt tijd dat ik op vakantie kan”, lacht hij.

Het geeft de ervaren bierbrouwer een extra drive om het proces te versnellen. Doe het maar op jullie manier, is de gedachte. “Ze kunnen altijd bij mij terecht, jullie kunnen altijd op ervaring terugvallen”, spreekt hij zijn opvolgers toe op het terras van Bie de Bron. Zo heeft Harry de heilige bijbel der Alfabrouwerij geschreven: een handboek over tradities, het brouw- en rijpproces en alles dat met de brouwerij te maken heeft. Martijn (27) heeft het boek helemaal in zijn hoofd zitten, want na zes jaar in de brouwerij is iedere grote berg een klein heuveltje geworden. Martijn neemt de productie op zich, waar je Charlotte of Michelle dan weer niet moet neerzetten.

BESTE PILS TER WERELD
“Een heel complexe taak”, vult Michelle aan. “Kijk maar naar de prijzen die hij wint.” Het Edel Pils wint bijvoorbeeld al jaren op rij gouden medailles op verschillende toonaangevende awards. Onlangs werd het bier voor de vierde keer bekroond tot beste pilsener ter wereld. Hoe Martijn dat doet? “Medewerkers moeten plezier hebben in hun werk. Een goede werksfeer zorgt voor een goed product. We zijn ontzettend trots op ons bier. Het familiebedrijf bestaat al sinds 1870, het is een groot goed dat we dit product na zoveel generaties voort mogen zetten.” Harry: “Als je ziet dat Martijn die prijzen wint, Charlotte al die blije mensen hier ontvangt en Michelles marketing zijn vruchten afwerpt, dan heb je hier hemel op aarde.”

GENEETE
“Pap, laat je maar niet te vaak hier zien. Alleen om te eten en drinken”, grapt Charlotte (22), die de rol van floormanager bij Bie de Bron op zich neemt. Good aete, good drènke, gaer hie zin. Dat zijn de familiewaarden die ze meeneemt naar het recent opgezette Bie de Bron. Onder de rook van de brouwerij bevindt zich de brasserie waar het gehele assortiment rechtstreeks van de tap geschonken wordt. Aanrader: de Alfa Ongefilterd Puur dat niet gepasteuriseerd of gefilterd is. “We werken hier in een groter geheel, dat geeft mij voldoening. We laten mensen lachen, we hebben samen een team dat dit neerzet. Gasten komen hier om een momentje te genieten en rust te hebben. Hier kun je met elkaar in gesprek gaan zonder alleen maar op je telefoon te zitten.” Tevens start en eindigt de brouwerijrondleiding bij Bie de Bron. Nog een aanrader: bezoek de Alfashop aansluitend aan een rondleiding.

UNIEK
Het strategische marketinggedeelte komt voor rekening van Michelle (29). Harry geeft toe dat hij daar nog in kan meedraaien, hoewel Michelle veel vernieuwender is. “Het strategische stuk heeft hij al die jaren zelf gedaan. Dat blijft hetzelfde, alleen de gebruikte media wordt anders”, licht Michelle toe. Of ja, de kernwaarden blijven hetzelfde, de manier is anders geworden. “Daar waar we voor staan, dat zit in het bedrijf. Dat zit in voorgaande generaties. Het is zo uniek en fijn dat we dit allemaal samendoen.”

Harry: “Dat maakt het zo mooi: we zijn familie en we zijn trots op het product. Jullie leven in een globaliserende wereld met eigen uitdagingen. Het is een hele andere tijd dan toen ik de brouwerij overnam. Vroeger waren het de multinationals die uitdagingen vormden, nu krijgen kleine familiebrouwerijen weer de wind in de zeilen”.

VERBROEDEREN
Michelle, Martijn, Charlotte en Harry sluiten af met de woorden dat er één langetermijndoel is: die schoorsteen laten roken zodat er over vijftig jaar nog steeds genoten kan worden van het familieproduct. “Voor de buurt, voor de mensen die hier werken, voor de bierdrinkers. Bier is een prachtig en natuurlijk product dat verbroedert en verbindt. Wat wil je nog meer?”

Alfa Bier / www.alfabier.nl / Thull 15 / 6365 AC Schinnen

Misschien vindt u dit ook interessant

Abonneeactie MUCHO GUSTO®

Abonneeactie MUCHO GUSTO®

5x Navenant magazine + zijden MUCHO GUSTO® sjaal (t.w.v. € 99,-) voor maar €23,50

Lees meer
Verfrissende Zomergerechten

Verfrissende Zomergerechten

Geniet deze zomer van lichte en verfrissende gerechten van Thaam's Kookshow

Lees meer
Een parel aan de Roer

Een parel aan de Roer

Historische buitenplaats Kasteel Frymerson

Lees meer
Wij helpen u graag verder
Velden met een * zijn verplicht