Sluiten

Fusie Maastricht School of Management en Universiteit Maastricht

“Kennisvermeerdering en netwerkvergroting”

“Kennisvermeerdering en netwerkvergroting”

Het beste van twee werelden samenbrengen vraagt nu eenmaal tijd, zo verklaart CEO en dean Meinhard Gans de lange periode die voorafging aan de fusie tussen Maastricht School of Management en de Universiteit Maastricht. “Maar het is gelukt en we hebben nu een situatie gecreëerd waarin we elkaar optimaal versterken en aanvullen.” Daarmee begint voor MSM een nieuw hoofdstuk, precies in het jaar dat het instituut zijn 70-jarig bestaan viert.
Tekst: Mariëlle Daemen / Foto’s: Wendy Boon

MSM begon ooit onder een andere naam in een andere universiteitsstad. De oorsprong van het instituut ligt in Delft. Daar werd het in 1952 opgericht als Researchinstituut voor Bedrijfswetenschappen (RVB), een onderdeel van de Technische Universiteit Delft. Het was één van de eerste managementopleidingen in ons land. In eerste instantie was de doelgroep het midden- en kleinbedrijf, maar vanaf eind jaren vijftig werd de focus verlegd naar studenten en organisaties uit opkomende economieën. Die vormen ook tegenwoordig de belangrijkste doelgroep. De RVB was in de jaren tachtig de eerste in Nederland met een Master of Business Administration (MBA) opleiding. Aan het eind van dat decennium vond de verhuizing naar Maastricht plaats en veranderde de naam in Maastricht School of Management.

Bedrijfsleven en ministers
Tegenwoordig biedt MSM een pakket met diverse managementopleidingen aan zoals de eerdergenoemde MBA. Daarnaast biedt MSM een Master in Management opleiding aan, een Executive PhD, korte programma’s voor professionals en maatwerktrainingen voor bedrijven en instellingen. De MBA en Master in Management opleidingen worden op locatie in Maastricht aangeboden en in verschillende landen in de wereld in samenwerking met partners.

Gans vertelt dat de studenten uit tientallen verschillende landen komen, met name uit Azië, Afrika en Zuid-Amerika. “Uit opkomende economieën veelal. We hebben inmiddels al meer dan 20.000 studenten MBA opgeleid die vervolgens hoge posities in het bedrijfsleven krijgen of in de politiek, waaronder ook bijvoorbeeld ministers. Ze zijn tevens onze ambassadeurs en kunnen deuren openen die normaal gesloten blijven. Via hen onderhouden we een soort van ‘soft diplomacy’, zeg maar diplomatie achter de schermen. Minder zichtbaar maar zeer efficiënt.” Maastricht blijft de thuishaven van MSM en de plek waar studenten naartoe komen, vanaf nu in de Tapijnkazerne in plaats van in Randwyck.

Lees het hele interview in Navenant uitgave 5.
Bestel hier Navenant editie 5.

Wij helpen u graag verder
Velden met een * zijn verplicht