Sluiten

Schoenenontwerpster Anouk Janssen

Van restleer tot eyecatchers

Van restleer tot eyecatchers

Sommige mensen wachten op hét juiste moment, anderen creëren het zelf. Anouk Janssen (53) behoort tot de laatste categorie. Ze werd geboren in het Limburgse Geleen, groeide op in Born en sloeg haar vleugels uit naar Amsterdam om haar ambities waar te maken. Met een indrukwekkende carrière op zak als marketeer en trendanalist voor grote namen zoals RTL, besloot ze twee jaar geleden het roer volledig omgooien. Ze bracht haar schoenenlabel Signed By You tot leven, waarmee ze kleurrijke ontwerpen creëert die direct in het oog springen. Elk paar is een ode aan haar liefde voor de jaren ’80. Een tijdperk dat ze vertaalt naar eigenzinnige, persoonlijke én duurzame schoenen.
Tekst: Lot Niessen / Foto’s: Jeroen Paling

Haar label ontstond uit de wens om schoendesigns te combineren met duurzaamheid en persoonlijke expressie. Een echt passieproject, zoals Anouk het zelf omschrijft. “Het oprichten van een nieuw bedrijf vond ik niet per se spannend. Ondernemerschap zit in mijn genen; mijn familie heeft me van jongs af aangeleerd om kansen te grijpen en te ondernemen. Het klinkt misschien zweverig, maar het voelde alsof alles wat ik eerder had gedaan me juist had voorbereid op dit moment. Ik gebruik de ervaring die ik heb opgedaan bij eerdere banen om iets te creëren dat honderd procent van mij is.”

Signed by You is vooral bekend om de enkellaarsjes met een afneembare flap, waarmee klanten hun schoenen op verschillende manieren kunnen dragen en aanpassen naar hun eigen smaak en persoonlijkheid. De ontwerpen zijn echte eyecatchers, vaak in gedurfde kleuren en altijd met een hak. “Ik ben zelf 1,58 meter lang, dus ik draag graag hakken. Het geeft mijn vrouwelijkheid echt een boost”, zegt ze lachend. Op haar website, waar de schoenen gekocht kunnen worden, prijken de woorden ‘The art of being unapologetically you’ in grote witte letters. Authenticiteit staat voor Anouk dan ook centraal. “In de maatschappij van vandaag lijkt alles veel op elkaar. Ik wil juist trouw blijven aan mezelf. Ik ga niet mee met de massa, maar volg mijn eigen authentieke visie. Mijn schoenen zie ik als een verlengstuk van wie ik ben. Ik wil dat mijn klanten dat voelen, dat er een verhaal achter zit, iets oprechts.”

RESTLEER IN DE HOOFDROL
De onderneemster vermijdt bewust de invloed van trends en snelle hypes. Haar productiepartner in Portugal helpt haar bij het realiseren van deze visie. De schoenen worden daar met zorg vervaardigd in een familiefabriek. Wat deze productie zo bijzonder maakt, is het gebruik van restleer dat wordt verzameld uit opslagruimtes van schoenfabrieken in de regio. “De kleuren van de schoenen worden bepaald door wat er op dat moment beschikbaar is. Als er geel leer over is, dan gebruiken we dat. Is het groen, dan gaan we voor een groen ontwerp. Het restmateriaal vormt dus echt de basis voor alle ontwerpen”, legt de Amsterdamse uit. Met oplages die vaak niet meer dan twintig paar per model omvatten, blijft de productie kleinschalig en zorgvuldig. Door deze exclusiviteit wordt elk paar een waardevol product. Anouk gelooft heilig in de kracht van duurzaamheid, zonder in te boeten op stijl. "Mode hoeft niet ten koste van het milieu te gaan. Ik maak schoenen die net zo uniek zijn als de mensen die ze dragen”, vertelt ze trots. "Mijn doel is om designs te maken die zowel stijlvol, comfortabel als verantwoord zijn.” Haar inspiratie haalt ze onder andere uit de tijd van schoudervullingen, felle neon kleren en synthesizermuziek: oftewel de iconische jaren 80. “Ik ben opgegroeid in the'80s en houd er nog altijd superveel van. Die tijd was echt een explosie van energie en creativiteit. Mode, muziek, films, alles was groot en gedurfd. Ik ben er gek op. Je ziet altijd aspecten van dat tijdperk terug in mijn collecties”, vertelt Anouk.
www.signedbyyou.nl

Het hele artikel lezen? Bestel hier Navenant editie 1 2025 voor €7,50.

Misschien vindt u dit ook interessant

Modetrends 2025, LOVE IT!

Modetrends 2025, LOVE IT!

De onverwachte kleurencombinaties zijn rooskleurig in 2025.

Lees meer
Interieurstylist: Eva van de Ven

Interieurstylist: Eva van de Ven

Eva van de Ven maakte haar droom waar: interieurstyliste worden en tv-programma’s presenteren over wonen.

Lees meer
Marcia Luyten

Marcia Luyten

Na 10 jaar krijgt bestseller ‘Het geluk van Limburg’ een nieuw leven.

Lees meer
Wij helpen u graag verder
Velden met een * zijn verplicht