Branko rondde de modeopleiding in Maastricht af. Vijftien jaar geleden wilde hij samen met een collectief van makers een platform voor nieuwe makers oprichten. Alhoewel de eerste editie kleinschalig plaatsvond, is het festival inmiddels uitgegroeid tot een succesvol nationaal én internationaal event. FASHIONCLASH, dat plaatsvindt op verschillende locaties in Maastricht, biedt een platform voor opkomend talent om hun creativiteit te tonen. Het is een speelveld waar vernieuwende ideeën, innovatieve ontwerpen en artistieke expressie wordt aangemoedigd en gevierd. “We willen daarnaast ook aandacht schenken aan de praktijkontwikkeling van een maker. Denk dan bijvoorbeeld aan het ondersteunen en helpen bij hoe ze een onderneming moeten opzetten”, vertelt Branko.
Het driedaagse festival focust zich daarbij veel op maatschappelijke vraagstukken zoals globalisering, diversiteit, duurzaamheid en klimaatverandering. “Mode is meer dan alleen glamoureuze kleding. Iedereen heeft ermee te maken want iedereen draagt nu eenmaal kleding. Het is een heel belangrijk onderdeel voor hoe we ons als individu uitdrukken”, verklaart Branko. Volgens de artistiek leider kenmerkt mode zich als heel machtig, in positieve en negatieve zin. Naar zijn mening is het een geweldig middel om mensen met elkaar in gesprek te brengen. De makers binnen FASHIONCLASH verkennen dan ook vernieuwende technieken en duurzame benaderingen, waardoor het festival een belangrijk platform is voor innovatie en bewustwording in de mode-industrie.
Impact maken
Na vijftien jaar FashionClash heeft het team wereldwijd grote naamsbekendheid gecreëerd. Er is dan ook enorm veel animo vanuit makers uit verschillende landen om deel te nemen aan het festival. Toch gaat hier eerst een nauwkeurige selectie aan vooraf. “Er is ontzettend veel talent, maar we kijken of een maker écht bij onze normen en waarden past. Iemand kan een prachtige collectie hebben gemaakt maar vervolgens niet bij FASHIONCLASH passen”, legt Branko uit. Het team selecteert ontwerpers die bewust bezig zijn met het bijdragen aan een betere wereld. “We richten ons enorm op participatie en het stimuleren van een jonge doelgroep. Daarom organiseren we ook veel workshops waar jongeren actief bij betrokken worden. Het is echt een festival voor iedereen. In de modewereld heb je vaak fashionweeks waar alleen exclusieve mensen zijn uitgenodigd. Wij willen mode juist heel toegankelijk maken voor jong en oud”, vertelt een enthousiaste Branko.
Naast toegankelijkheid rondom de doelgroep, willen ze ook financiële toegankelijkheid creëren. “Meedoen is bijna altijd kosteloos, we willen het festival namelijk laagdrempelig maken. In deze dure tijden is het voor jonge makers überhaupt een hele uitdaging om te participeren, wij willen ze die kans wel bieden.”
Het programma
Deze editie belooft FASHIONCLASH wederom een inspirerend en creatief evenement te worden, waar mode, kunst en cultuur samenkomen in een unieke en dynamische mix. Afgelopen jaren hebben al meer dan 1000 designers, makers en modellen uit veertig landen deelgenomen aan het festival. Het festival werkt met verschillende presentatievormen. “Er is een performanceprogramma, tentoonstellingsprogramma, filmprogramma en participatieprogramma”, legt Branko uit. Bij alle onderdelen is er ook een ontwikkeltraject waarbij makers gecoacht worden door meer ervaren ontwerpers. Er zijn doorlopende tentoonstellingen, workshops, een afterparty en eenmalige performances. Bezoekers kunnen zo op verschillende manieren mode beleven. “We maken niet gebruik van traditionele catwalkshows. Makers onderzoeken juist andere manieren om hun designs te tonen.”
Het festival zet Maastricht op de kaart als een bruisende bestemming voor mode en cultuur. “Na al deze jaren hebben we bestaansrecht ontwikkeld. We tonen dat mode ook leeft in deze regio en niet alleen in Amsterdam of Milaan. Het zou ons fantastisch lijken als jonge makers ook echt in Limburg willen blijven en niet vertrekken naar andere regio’s. “Het blijft zo ontzettend bijzonder. FASHIONCLASH zorgt voor connecties en hechte vriendschappen. We bevinden ons in Maastricht maar voor drie dagen lang komen er heel veel andere landen naar ons toe. Het is hard werken maar het geeft me een enorme kick”, vertelt Branko trots.
Ontdek met eigen ogen het FASHIONCLASH Festival van 17 tot en met 19 november in Maastricht. Kijk voor het volledige programma, meer informatie en tickets op www.fashionclash.nl